خدمات پرینتر سه بعدی چیست

خدمات پرینتر سه بعدی و 4 دلیل برای استفاده از آنها جهت پروژه‌های ساخت افزودنی

شرکت‌های زیادی در ایران ادعای ارائه‌ی خدمات پرینتر سه بعدی و طراحی دارند، اما به ندرت بین آنها مراکز متخصص و ماهر در فرِآیندهای ساخت افزودنی یافت می‌شود.

مانند بسیاری از کسب و کارها، شرکت شما هم احتمالاً با پرینت سه بعدی و ساخت افزودنی خو گرفته است. ممکن است شما دارای فرآیند عالی طراحی باشید و فواید ذاتی پرینت سه بعدی توجه تیم شما را جلب کرده باشد. اما در حالی که ممکن است وجود مزیت‌ها برای شما واضح و شفاف باشد، هزینه‌های عملیاتی و پیاده‌سازی، چندان آشکار نباشند. شاید شرکت شما تصمیم به خریدن یک پرینتر سه بعدی گرفته است، اما در خصوص هزینه‌های درگیر و تخصص تکنولوژیک ملزوم، چندان مطمئن نباشد. اینجاست که یک سوال شکل می‌گیرد:

آیا بهتر است یک پرینتر بخریم یا نیازهای پرینت سه بعدی خودمان را برون‌سپاری کنیم؟

انجام خدمات پرینت سه بعدی شرکتی توسط پرسنل داخلی
انجام خدمات پرینت سه بعدی شرکتی توسط پرسنل داخلی

چنین بحث‌هایی برای سالیان درازی در دنیای تولید و خصوصاً قلمروی پرینت سه بعدی وجود داشته است. خوشبختانه، زمینه به شکلی گسترده شده که داشتن یک پرینتر سه بعدی و برون‌سپاری لزوماً همیشه همپوشانی اختصاصی و انحصاری ندارند.

در زیر 4 نکته اصلی هنگام در نظر گرفتن این انتخاب‌های ممکن را آورده‌ایم:

  • تجهیزات و متریال(مواد مصرفی) پیشرفته

پروتوتایپ‌ها تنها درصدی از قطعات ساخته شده در مراکز خدمات پرینت سه بعدی را تشکیل می‌دهند. قطعات تولیدی که به روش ساخت افزودنی برای صنایع بزرگ ساخته شده‌اند در حال رشد و پیشروی هستند، چرا که پیشرفت تکنولوژی و توسعه‌ی متریال از پلاستیک‌های سخت و کشسان گرفته تا فلزات بسیار قوی و آلیاژها به رشد خود ادامه می‌دهند.  مشتریان پرینت سه بعدی از آزادی طراحی ذاتی، مقرون بصرفگی و بازدهی سریع مربوط به قطعات تولیدی به روش پرینت سه بعدی آگاه هستند، اما به حد کافی برای راه اندازی عملیات مربوط به ساخت افزودنی تخصصی تجهیز نشده‌اند.

برخی کسب و کارها تجهیزات کامل اداری و دفتری برای پرینترهای ایمن و مناسب را دارا هستند، اما هنگام روی آوردن به سمت تکنولوژی‌های کمی پیشرفته‌تر مانند SLS و SLM (یا DMLS)، مقادیر بالایی از احتیاط و دماهای بالای پس پردازش باید در نظر گرفته شود.

اینجاست که مراکز خدمات پرینتر سه بعدی با دارا بودن انواع تکنولوژی و متریال وارد می‌شوند. آنها با تجهیزات و ابزارآلات کامل خود به شما امکان کاوش تکنولوژی‌های جدید پرینت سه بعدی که ممکن است در دسترس شما نباشد را می‌دهند. مخصوصا، باید در نظر داشت که به دلیل هزینه‌های بالا، مراقبت‌های ویژه و الزامات فنی، متریال‌هایی مانند فلزات مخصوص ساخت افزودنی در دسترس همگان نیستند. به همین دلیل مراکز پرینت سه بعدی حرفه‌ای تخصص، ظرفیت پرداخت، کنترل و عملیات ثانویه لازم برای تولید سازه‌های کاربردی و پایدار روش‌های مخصوص مانند SLM و DMLS را دارند.

تحلیل و آنالیز قطعات توسط متخصصان تکنولوژی ساخت افزودنی
تحلیل و آنالیز قطعات توسط متخصصان تکنولوژی ساخت افزودنی
  • ریسک سرمایه

خرید تکنولوژی ساخت افزودنی می‌تواند بدهی بزرگی به وجود آورد. بعلاوه‌ی خرج بزرگ مالی برای خرید تجهیزات اصلی، این فرایند شامل سرمایه گذاری بر نیروی انسانی برای راه اندازی نرم افزار، ارائه تعمیرات و نگه داری، خریدها و بارگزاری متریال و دیگر موارد مصرفی نیز می‌شود. راه اندازی مشمول  ممکن است نیازمند بازتنظیم کلی عملیات و جهش(disrupte) آن شود. اگرچه داشتن یک پرینتر ممکن است در برنامه‌های آینده شما باشد، یک مرکز پرینت سه بعدی بهترین انتخاب برای ورود و برداشتن قدم اول جهت بکارگیری پرینت سه بعدی در کسب و کار شماست. کار کردن با متخصصان جهت درک اینکه کدام تکنولوژی بهترین عملکرد را برای کاربردهای شما و ملزومات کیفی شما دارد می‌تواند به شما جهت یافتن اینکه کدام راهکار در درازمدت را نیاز دارید، کمک کند.

  • قابلیت تولید قطعه

گاهی اوقات یک قطعه پیچیده است و نیازمند یک استایل خاص ساخت یا مواد اولیه مشخص است. عملیات درون-سازمانی ممکن است قادر به اعمال شکل، حس(feel) یا کارکرد مورد طبع نباشد. یا شاید وقتش باشد که چیزی جدید با طراحی و کاوش متریال و استایل ساخت نو در دستور کار قرار گیرد. مراکز خدمات پرینت سه بعدی این فرصت را برای شما مهیا می‌سازند.

ساخت قطعه با پرینتر سه بعدی با مواد و متریال مختلف برای کاربردهای گوناگون
ساخت قطعه با پرینتر سه بعدی با مواد و متریال مختلف برای کاربردهای گوناگون

همچنین این می‌تواند یک پروسه‌ی مکمل برای عملیات درون-سازمانی باشد. تولیدکنندگان مرسوم ممکن است نیازمند به جیگ‌ها و فیکسچرهای سفارشی که با ساخت افزودنی بهتر بدست می‌آیند باشند. قطعات بزرگ یا قطعاتی که نیازمند به اسمبلی دارند ممکن است با فرآیند پرداخت یک مرکز پرینت که دارای تجارب بالایی هستند، بهتر حاصل شود. افرادی که می‌توانند چندین بخش را بدون فدا کردن قدرت یا یکپارچگی سرهم سازند.

  • تخصص ساخت افزودنی

در پایان چنین فرآیندی، این تخصص است که برای قطعات باکیفیت حرف آخر را می‌زند. توسعه‌ی قطعات برای بازیگردان‌های اصلی صنایع مختلف مانند هوافضا، قطعات پزشکی و مصرفی باید تا حد ممکن از تجهیزات بهره ببرند تا پیچیده‌ترین کاربردها را پیاده‌سازی کنند.

شیرینی ساخت افزودنی در حجم بالای ترکیبِ کمِ طراحیِ قطعه است؛ بدین شکل ما می‌توانیم به پایداری و تکررپذیری بی‌همتایی دست یابیم. فرآیند و ملزومات کنترل‌های کیفیت برای ساخت قطعات که دارای تاییدیه‌ها و الزامات سختگیرانه هستند، توسعه داده شده‌اند.

بسیاری از تکنولوژی‌های ساخت افزودنی دانش آنچه که برای پرداخت قطعات به دلخواه مشتری و تجهیزات مکملی که برای این کار مورد استفاده است، نیاز دارند. برای مثال، برای فرآیندهای فلزی، لیست بلندبالایی از تجهیزات پس-پردازش(post-processing) برای تولید قطعات فلزی وجود دارد.

به بیانی دیگر، مراکز خدمات پرینتر سه بعدی و ساخت افزودنی به مشتریان جهت دستیابی به پتانسیل کامل ساخت افزودنی برای کاربردهای مطبوع آنها کمک می‌کند. آنها ایده‌های نوین و عالی برای محصولات و تکنولوژی‌هایی که آنها را به کاربردی‌سازی واقعی می‌رسانند، دارند.

اگر هنوز هم برای انتخاب بهترین روش جهت انجام پروژه پرینت سه بعدی خود تردید دارید، با ما تماس بگیرید یا در بخش نظرات، آن را درمیان بگذارید. در اسرع وقت به سوالات و درخواست‌های شما پاسخ داده خواهد شد.

درباره‌ی ا. مختاری

همچنین ببینید

ساخت پهپاد با پرینتر سه بعدی Italdron

چطور با پرینتر سه بعدی یک پهپاد بسازیم؟ Italdron پاسخ می‌دهد

با یک پرینتر سه بعدی می‌توان پهپاد ساخت. مخصوصاً اگر پرینترهای سه بعدی Delta WASP در بین باشند و Italdron قصد داشته باشد تولید آنها را دچار تحول و دگرگونی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *