ایمپلنت قفسه سینه پرینت سه بعدی

یک بیمار خانم ایمپلنت قفسه سینه پرینت سه بعدی شده خود را با موفقیت دریافت کرد

لیندا ادواردز پس از عمل‌های ناموفق بر قفسه سینه‌ی خود، در نهایت موفق به دریافت ایمپلنت قفسه سینه خود بصورت پرینت سه بعدی شده، و از جنس فلز تیتانیوم شد.

در بخش پزشکی، پرینت سه بعدی پیشرفت‌های مهمی در چند ماه گذشته به خود دید. هر گام در این مرحله از اهمیت خاصی دارد چرا که چیزهای زیادی در مورد پیشرفت این تکنولوژی برای گفتن دارد. ساخت افزودنی قابلیت شخصی سازی هر دستگاه پزشکی برای پاسخ به نیازهای مشخص هر بیمار را برآورده می‌کند. این یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این تکنولوژی است و احتمالا، آینده‌ی پزشکی سفارشی(costumized) است.

ایمپلنت فلزی قفسه سینه پرینت سه بعدی شده
ایمپلنت فلزی قفسه سینه پرینت سه بعدی شده

اخیراً در بریتانیا، یک بیمار موفق شد یک ایمپلنت قفسه سینه پرینت سه بعدی شده دریافت کند. این عمل جراحی در بیرمنگام و بیمارستان Queen Elizabeth انجام شد و بیمار مورد بحث ما خانمی 52 ساله به نام لیندا ادواردز است.

این ایمپلنت قفسه سینه از جنس تیتانیوم بوده و به روش پرینت سه بعدی ساخته شده است. این متریال زیست-دوست(biocompatible) می‌باشد. در طول این عمل، جراحی به نام Ehab Bishay بخشی از قفسه سینه‌ی آسیب دیده‌ی بیمار را با دستگاه تیتانیومی پرینت سه بعدی شده برای اضافه کردن ساپورت جایگزین کرد. لیندار ادواردز ششمین نفر در جهان است که این نوع عمل جراحی را بر خود می‌بیند.

قفسه سینه پرینت سه بعدی شده

در قفسه سینه‌ی لیندا، او یک استخوان سینه‌ای متلاشی شده داشت که ناشی از عمل جراحی قبلی بود و در ابتدا گفته شده بود که قفسه سینه او قابل ترمیم نیست. او سپس نشانه‌هایی از سوءهاضمه و سوزش قلب در سال 2016 را حس کرد، بنابراین جراحان مجبور شدند تا استرنوم وی را ببرند تا به قلب او دست پیدا کنند. در این عملیات، استرنوم به کمک سیم ترمیم شد؛ که البته سودی نداشت و در نهایت استرنوم وی نیز متلاشی شد. در سال 2017، یک جراحی مشابه دوباره منجر به متلاشی شدن استرنوم وی شد. لیندا ادواردز برای یافتن یک راهکار ناامید شده بود که در همین حال تصمیم گرفت با Ehab Bishay پس از دیدن یک مستند از وی که در خصوص ایمپلنت‌های پرینت سه بعدی شده بود، تماس بگیرد. او گفت:

تماس گرفتن من با دکتر بیشای در نهایت ناامیدی انجام شد چرا که وضع قفسه سینه‌ی من حاد شده بود. وضع من مرتب در حال بدتر شدن بود و هیچ نشانه‌ی بهبودی نمی‌دیدم.

این جراحی در جولای 2019 در بیمارستان ملکه الیزابت در بیرمنگام انجام شد و ایمپلنت تیتانیومی بکار رفته در عمل مقاوم به عفونت بود و همچنین کاربردی، قوی و سبک نیز بود.

دکتر ایهاب بیشای گفت:

عالی است که ببینیم خانم ادواردز با وجود پیچیده بودن عملیات و انجام آن، به خوبی در حال گذراندن دوره‌ی نقاهت است. این به دلیل همکاری نزدیک سه تیم فوق ماهر است و تمرکز آنها برای تقویت خروجی‌های بلندمدت برای بیماران به واسطه‌ی توسعه‌ی ظرفیت و تجربه‌ی آن جهت فائق آمدن بر این عمل‌های بشدت پیچیده است.

طرح سه بعدی ایمپلنت قفسه سینه برای پرینت سه بعدی
طرح سه بعدی ایمپلنت قفسه سینه برای پرینت سه بعدی

او ادامه داد:

تیم جراحی پلاستیک که توسط آقای هایتام خلیل رهبری شد، چندین فلپ ماهیچه برای پوشش تمامی جزئیات گسترده‌ی پروتزها را برداشت. این مرحله‌ای بنیادین در این عمل بود. خوشبختانه، عوارضی مانند آنچه که توسط خانم ادروازد در جراجی قلب پیشین خود تجربه کرد به ندرت تجربه می‌شوند اما مدیریت آنها به شکلی واضح سخت است.

منبع: 3DNatives.com

درباره‌ی ا. مختاری

همچنین ببینید

پرینت سه بعدی در دامپزشکی

مدل‌های جراحی پرینت سه بعدی شده برای حیوانات، علم دامپزشکی را دگرگون می‌کند

مدل‌های جراحی یا سرجیکال گایدهای پرینت سه بعدی شده می‌تواند درمان حیوانات و علم دامپزشکی را دچار دگرگونی و جهش کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *