موتور چستچوی مدل های سه بعدی Physna

سرمایه‌گذاری Physna برای توسعه‌ی “گوگل مدل‌های سه بعدی”

شرکت Physna قصد دارد به شکلی غیرقابل مقایسه، موتور جستجو یا “گوگل مدل‌های سه بعدی” را ایجاد کند.

فیزنا(Physna)، استارتاپ نرم‌افزاری مدل‌سازی سه بعدی واقع در سینسیناتی، راند A جمع‌آوری سرمایه به میزان 6.9 میلیون دلار توسط نهاد سرمایه‌گذاری خطرپذیر Drive Capital را اعلام کرد.

به کمک این سرمایه‌گذاری، فیزنا توسعه‌ی موتور جستجوی مدل‌سازی سه بعدی خود را به پیش می‌برد. با این موتور جستجو، کاربران می‌توانند هزاران مدل سه بعدی را برای هدف کنترل کیفیت و بررسی خودکار مقایسه و تحلیل کنند. فیزنا همچنین هدف دارد تا سازگاری تکنولوژی خود را افزایش داده و تیم مهندسی و فروش خود را گسترش دهد.

مارک کوام از Drive Capital می‌گوید:

ما از فرصت پیش آمده برای سرمایه‌گذاری بر روی فیزنا بسیار هیجان‌زده هستیم. ما معتقدیم پاول{پاورز} و تیمش با کاری که در فرایند جستجو می‌کنند، پتانسیل ایجاد انقلاب در جریان‌های کاری مهندسین در سراسر جهان را دارند.

بکارگیری نرم افزار فیزنا در محل کار
بکارگیری نرم افزار فیزنا در محل کار

گوگل مدل‌های سه بعدی

فیزنا در سال 2015 توسط پاول پاورز که فارغ التحصیل وکالت از دانشگاه هایدلبرگ آلمان، دانش آموخته‌ی ستاره شناسی و فیزیک نجومی از هاروارد و یک کارآفرین فعال است؛ تاسیس شد. واژه‌ی Physna که کوتاه شده‌ی Physical DNA است، یک موتور جستجوی هندسی‌ست که هدفش افزایش بهره‌وری طراحی CAD، پرینت سه بعدی و دیگر روش‌های ساخت است. این موتور جستجو در کنار برنامه‌های CAD و PLM و رندر کردن فایل‌های سه بعدی به عنوان ساختارهای وایرمش(wire mesh) فعالیت می‌کند. با استفاده از الگوریتم‌های پتنت شده(بصورت patent-pending) و تکنولوژی یادگیری ماشینی برای تحلیل مدل‌های سه بعدی، موتور جستجوی فیزنا قابلیت شناسایی خواص مشترک بین ساختارهای دیجیتال آنهاست.

پاورز می‌گوید:

نتایج بر اساس بزرگی با دقت بیشتر و سریع‌تر از هر جستجوی سه بعدی قبلی است. ما تنها در ابتدای این راهیم. کاربردهای هسته‌ی تکنولوژی فیزنا به سمت بینهایت میل می‌کند.

نتایج جستجو که از دیتابیس فایل سه بعدی خود کاربر استخراج می‌شود شامل شباهت‌ها و تفاوت‌ها بین مدل‌های سه بعدی می‌شود که امکان شناسایی مشکلات رایج ساخت را فراهم می‌کند. همچنین گفته شده فیزنا قابلیت غربالگری بین میلیون‌ها مدل سه بعدی در ثانیه را داراست، بدین ترتیب کاربر می‌تواند به راحتی مدل‌ها را از طریق فیلتر شکل‌ها، الگوها و قابلیت‌ها مکانیابی کند.

طراحی CAD و فیزنا
طراحی CAD و فیزنا

طبق اظهارات فیزنا، موتور جستجوی سه بعدی همچنین می‌تواند برای احراز استانداردها یا تطبیق سفارشی برای فایل‌های سه بعدی قبل از ساخت، اطمینان حاصل کند. برای ایمن‌سازی مدل‌های CAD، فیزنا قابلیت‌های ایمنی مانند بررسی دوباره و برچسب‌های زمانی را ارائه می‌دهد. روی هم رفته، این قابلیت‌ها به فیزنا کمک می‌کند “گوگل” مدل‌های سه بعدی طبق اطهارات کوام شود:

من به خاطر دارم گوگل رشد کرد تا به شرکتی تبدیل شد که توانست استاندارد جستجوی متن و تصویر را ایجاد کند. من چنین پتانسیلی را می‌بینم و معتقدم فیزنا می‌تواند به کمپانی شاخص برای جستجوی سه بعدی تبدیل شود.

در حال حاضر فیزنا با چند شرکت در صنایع مختلف مانند ساخت و تولید، هوافضا، خودروسازی، دفاع، محصولات مصرفی، الکترونیک و انرژی که نرم افزار موتور جستجوی هندسی‌اش در حال فعالیت است، همکاری می‌کند. این شرکت همکاری مستقیمی با زیمنس، کمپ فضایی ناسا، PTC، اوراکل، دانشگاه‌های برتر مانند Purdue University و آژانس‌های دولتی بی‌نام دارد.

راهکار نرم‌افزاری منحصربفرد برای مقایسه‌ی فایل‌های سه بعدی

پاورز توضیح داد که فیزنا تفاوت‌های آشکاری با سرویس‌هایی مانند 3YOURMIND که اخیراً سرمایه‌ی 1.3 میلیون دلاری خود را کسب کرد، دارد. چرا که این سرویس بصورت متمرکز برای بهینه‌سازی تنظیمات پرینت سه بعدی بکار گرفته نمی‌شود. او گفت:

فیزنا در مقایسه‌ی قابلیت‌ها، اطمینان از سازگاری استاندارد از طریق نهادها، ذخیره‌ی زمان هنگام طراحی مدل‌های جدید و خودکارسازی ساخت رشته‌ی دیجیتال از طریق چرخه‌ی عمر یک محصول، تخصص دارد.

منبع: 3DPrintingIndustry.com

درباره‌ی ا. مختاری

همچنین ببینید

اسکنر سه بعدی دوربرد Artec Ray

Artec 3D از یک اپ موبایلی برای اسکنر سه بعدی دور برد Artec Ray رونمایی کرد

شرکت Artec 3D بر ای اسکنر سه بعدی مقیاس بزرگ Artec Ray یک اپ موبایلی عرضه کرده است که می‌توان به راحتی با آن عملیات اسکن را انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *