پرینتر سه بعدی Endureal شرکت Zortrax

Zortrax از پرینتر سه بعدی Endureal در TCT Show رونمایی می‌کند

کمپانی Zortrax در نمایشگاه TCT Show پیش‌رو از پرینتر سه بعدی Endureal که کاربری صنعتی و سازگاری با متریال PEEK دارد رونمایی می‌کند

در طول چند هفته‌ی گذشته، تولیدکننده‌ی پرینتر سه بعدی لهستانی؛ Zortrax یک محصول جدید برای برای عرضه در رویداد TCT Show امسال را در گوشه و کنار، زمزمه کرده بود. آنها این کار را با انتشار یک ویدیوی کوتاه با تمرکز بر روی “پرینتر سه بعدی نسل سومی واقعی” بدون اشاره‌ی خاصی به عبارت PEEK انجام دادند. این پرینتر سه بعدی، Endureal نام دارد و بزرگترین دستگاه ساخته شده‌ی مجهز به ساختار سازگار با دمای بالا تا به امروز است.

با رجوع به نوشته‌ی PEEK Biomaterial به قلم Manuel Garcia-Leiner، زورترکس صفت پرینتر سه بعدی نسل سوم را به دستگاه‌هایی اطلاق می‌کند که از صفر تا صد برای کار با پلیمرهای دما-بالا ساخته شده‌اند. پرینتر سه بعدی Endureal به این معیار با یک سیستم مبتنی بر اکستروژن به همراه یک چمبر بسته که می‌تواند تا 200 درجه سانتی‌گراد را تجمل کند دست می‌یابد. پرینتر سه بعدی Endureal که بر محور تقویت نسل قبلی پرینتر سه بعدی دوال-اکستروژن Inventure تعریف شده، از قسمت‌هایی محافظت‌شده از دما برای محافظت از تمامی اجزا و نگهداری در دمای بهینه تشکیل شده، بنابراین وقتی حتی محفظه(چمبر) در نهایت دمای خود است، اکسترودر و کابل‌های فیلامنت در دمایی حدود 50 درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند.

این پرینتر سه بعدی از حجم ساخت 400 در 300 در 300 میلی‌متر و چندین قابلیت جدید مخصوص ایمنی و اطمینان بهره می‌برد. یک Blackout Response System نیز برای به یاد داشتن محل دقیق کلگی پرینت در هنگام قطع برق و ادامه‌ی پرینت از محل دقیق قبلی در صورت اختلال در پروژه گنجانده شده است. با وجود بستر چاپ بزرگ، زورترکس معتقد است این قابلیت برای پرینت‌های طولانی در هنگامی که احتمال قطع برق یا اتفاقات مشابه هست، مفید است. سنسورهای دیگری – که 16 عدد از آنها وجود دارد – نیز برای تشخیص کمبود فیلامنت یا تجمع آن و کالیبراسیون دستگاه وجود دارند. طبق اطهارات کمپانی سازنده، هدف اصلی وجود این سنسورها اظمینان از ایمنی است.

Karolina Bołądź عضو هیئت مدیره زورترکس به TCT گفت:

دستگاه Endureal برای کار در محیط‌های صنعتی که هزینه‌ی شکست(failure) در آنها معمولا بسیار بالاست، ترتیب داده شده است. به همین دلیل ما معتقدیم که تمرکز بر ایمنی بسیار مهم است. در فضای صنعتی، یک پرینتر سه بعدی معمولاً یک بخش عادی از یک سیستم بزرگتر است. یک شکست در پرینت یک قطعه‌ی حیاتی می‌تواند یک خط تولید کامل را به زانو درآورد و بدین ترتیب منجر به ضرر و زیان هنگفتی شود. به همین دلیل ما پرینتر سه بعدی Endureal را برای کم کردن شکست‌ها و کاهش زمان از دست رفته به میزان بسیار پایین هنگام وقوع یک شکست، طراحی کردیم.

زورترکس ملاحظات ایمنی را با سنسورهایی که جزئیات اساسی را برای جلوگیری از افزایش دما و شناسایی هرگونه مشکل با قطعات مانند اسکترودر یا فن مورد نظارت قرار می‌دهد، انجام می‌دهد. زورترکس می‌گوید این ایده برای اطمینان از حصول عملیات بی‌نقص در طول بازه‌های استفاده‌ی مداوم شکل گرفته است.

پرینتر سه بعدی Endureal برای کار با پلیمرهای دما-بالا که توسط متقاضیان خاص در بخش‌های هوافضا، خودروسازی و تولید مورد نیاز است، طراحی شده است. یکی از این پلیمرها، متریال PEEK است که ماده‌ای مصرفی چغر برای پرینت است در حالی که در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، هوافضا و پزشکی به دلیل مقاومت بالای شیمیایی و دمایی و پایداری، خواهان زیادی دارد.

Bołądź گفت:

با در نظر گرفتن تمایل رو به رشد PEEK در صنایع و مراکز آموزشی، ما باور داریم که ظرفیت پرینت PEEK در پرینتر سه بعدی صنعتی نسل بعدی بسیار حیاتی است. پلیمرهایی که Endureal با آنها سازگار است، مثل PEEK، خواص مکانیکی مکانیکی و دمایی فوق‌العاده‌ای دارند. آنها با آلومینیوم قابل قیاس هستند در حالی که بسیار سبک هستند.

مانند پرینتر سه بعدی Inventure، دستگاه Endureal به کاربران امکان پرینت ساپورت‌های قابل حل از طریق یک سیستم dual-extruder را می‌دهد. این ماشین همچنین از دو محفظه‌ی بسته‌ی فیلامنت برای نگهداری از آنها و متریال ساپورت در سطوح رطوبت و دمای کنترل شده بهره می‌برد. حتی گفته شده فیلامنت‌های خیلی تازه را به سطح خشکی مناسب می‌رساند تا از وجود بهترین پارامترها قبل از پرینت مطمئن شود.

Bołądź اضافه کرد:

یکی از ویژگی‌هایی که Endureal را از باقی متمایز می‌سازد، توانایی پرینت PEEK با یک متریال ساپورت قابل حل که مخصوصاً برای کار در دمای بسیار بالای ملزوم برای PEEK طراحی شده است، می‌باشد. با این کار، پرینت تمامی اشکال با PEEK قابل انجام است. این یکی از مواردی است که Endureal را به ابزاری قوی در دستان افراد کاردرست تبدیل می‌کند.

قرار است پرینتر سه بعدی Endureal در اولین چارک سال 2020 قابل خریداری باشد. جزئیات قیمت‌گذاری نهایی نشده‌اند، اما زورترکس تایید کرد که این دستگاه “بسیار رقابتی از نظر قیمت” خواهد بود. این ویژگی نسبت به دیگر ماشین‌های مشابه این دستگاه در بازار اعلام شده است.

اگر شما این هفته در نمایشگاه TCT Show حضور دارید، می‌توانید به Zortrax در غرفه‌ی E79 سری بزنید.

درباره‌ی ا. مختاری

همچنین ببینید

پرینتر سه بعدی پزشکی fluicell Biopixlar

معرفی پرینتر سه بعدی زیستی Biopixlar: یک بیوپرینتر با دقت بالا

پرینتر سه بعدی زیستی (زیست چاپگر سه بعدی) Biopixlar یک بیوپرینتر از شرکت Fluicell است که دقت و کیفیت بالا را در ساخت مدل‌های بافتی زیستی ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *