اولین بیوپرینتر منبع باز LulzBot

اولین بیوپرینتر منبع باز LulzBot رونمایی شد

کمپانی LulzBot اولین بیوپرینتر منبع باز خود را برای کاربردهای پزشکی، داروسازی، آرایشی بهداشتی و غیره معرفی کرد. این زیست چاپگر سه بعدی محدودیت‌های سخت‌افزاری را دور خواهد زد.

در ماه ژوئن سال گذشته، Aleph Objects همکاری خود را با FluidForm اعلام کرد. این دو شرکت به سمت خلق یک سخت‌افزار جدید بیوپرینت(زیست پرینت سه بعدی) با هدف بلندمدت ساخت بافت‌های واقعی و عملگرا پیش رفتند. Aleph Objects، تولیدکننده‌ی پرینترهای سه بعدی LulzBot از آنجایی تصمیم به همکاری با FluidForm را گرفت که می‌خواست از تکنیک نوآورانه‌ی آنها در زیست چاپ بهره ببرد. تکنولوژی اختصاصی FluidForm به نام FRESH یا FreeForm Reversible Embedding of Suspended Hydrogels شناخته می‌شود و قابلیت ساختن زیست جوهرها(bioink) و دیگر متریال‌های نرم را دارد. در ابتدای ماه آگوست، محققانی از Carnegie Mellon University یک گام نزدیک‌تر به ساختن ارگان‌های عملیاتی پرینت سه بعدی با استفاده از تکنولوژی کاملاً مشابه از FreeFrom شده بودند.

سخت‌افزار جدید بیوپرینت از LulzBot و FreeFrom بالاخره برای پیش سفارش آماده شده است. این بیوپرینتر FDF یا Fluid Deposition Fabrication منبع باز به نام LulzBot Bio شناخته می‌شود و قرار است در ماه نوامبر برای مشتریانش ارسال شود. با این دستگاه کابران می‌توانند کولاژن دستکاری‌نشده، جوهرهای زیستی و دیگر متریال‌های نرم را بصورت زیستی چاپ(bioprint) کنند.

ساختار شریانی پرینت سه بعدی شده در بیوپرینتر جدید LulzBot Bio، بهینه شده برای پرینت سه بعدی FRESH
ساختار شریانی پرینت سه بعدی شده در بیوپرینتر جدید LulzBot Bio، بهینه شده برای پرینت سه بعدی FRESH

در طول تابستان، محققان کارنگی ملون  از فواید فرایند FRESH پس از بیوپرینت موفقیت‌آمیز دریچه‌های قلب از کولاژن دستکاری‌نشده سخن گفتند. در حقیقت، آنها قادر بودند داربست‌های پیچیده را با کولاژن دستکاری‌نشده، درست پس از شروع فرآیند چاپ با استفاده از ژل ساپورت موقتی بسازند. این ژل به عنوان یک رسانا(medium) چاپ عمل کرد چرا که امکان جایگیری پایدار بیومتریال‌های اکسترود شده را در جای خود ممکن کرد. بدین ترتیب ریسک دفرمه شدن به حداقل خود رسید. سپس این ژل گرما داده شد تا به آسانی قطعه‌ی بیوپرینت شده برداشته شود.

کولاژن دستکاری‌نشده معمولا بسیار برای کار کردن چالش برانگیز است چرا که طبیعتی مایع گونه دارد، بنابراین این تکنیک می‌تواند کاربردهای جدیدی در زمینه‌ی زیست چاپ یا bioprinting ایجاد کند. هدف Aleph Objects گسترش کار خود فراتر از کولاژن دستکاری‌نشده جهت شامل شدن دیگر متریال‌های نرم مانند آلژینات، فیبرین و هیالورونیک اسید است.

گرانت فلاهارتی، مدیر اجرای و رئیس Aleph Objects در خصوص ذات منبع باز بودن پرینتر LulzBot Bio گفت:

از دید محققان، شما نمی‌دانید چه متریالی یا فرایندهایی را در شش ماه آینده استفاده خواهید کرد، چه برسد به یک سال بعد. بنابراین شما به سخت‌افزاری نیاز دارید که به سرعت و آسانی تنظیم شود، بدون هیچگونه محدودیت خاصی.

پرینتر سه بعدی زیستی LulzBot Bio
پرینتر سه بعدی زیستی LulzBot Bio

طبق اظهارات این شرکت، بیوپرینتر LulzBot نیاز بسیاری از بخش‌ها را پوشش می‌دهد، شامل زیست فناوری(biotechnology)، داروسازی، آرایشی بهداشتی، دستگاه‌های پزشکی و علوم زندگی. از این دستگاه حتی می‌توان برای ساخت بافت‌های زیست چاپ شده برای آزمایش‌های پیش کلینیکی یا برای مطالعه‌ی بیماری‌ها استفاده کرد.

درباره‌ی ا. مختاری

همچنین ببینید

پرینتر سه بعدی پزشکی fluicell Biopixlar

معرفی پرینتر سه بعدی زیستی Biopixlar: یک بیوپرینتر با دقت بالا

پرینتر سه بعدی زیستی (زیست چاپگر سه بعدی) Biopixlar یک بیوپرینتر از شرکت Fluicell است که دقت و کیفیت بالا را در ساخت مدل‌های بافتی زیستی ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *