فیلامنت بازیافتی پرینت سه بعدی هواپیمایی KLM

هواپیمایی KLM از پلاستیک بازیافتی برای پرینت سه بعدی تجهیزات و ابزار هواپیما بهره می‌برد

شرکت هواپیمایی KLM برای پرینت سه بعدی تجهیزات و ابزار خود از بازیافت پلاستیک مصرفی و تبدیل آن به فیلامت بازیافتی استفاده می‌کند تا نقش خود برای حفظ محیط ریست را به خوبی ایفا کند.

اینکه بخواهیم مصرف پلاستیک را کاهش دهیم، به خودی خود یک چالش بزرگ روی زمین است، چه برسد به اینکه بخواهیم بر روی هوا هم این کار را انجام دهیم. می‌شود گفت این کار عملاً غیرممکن است. اینکه در سفرهای هواپیمایی چه میزان پلاستیک مصرف می‌شود و سپس به راحتی دور ریخته می‌شود، یک زنگ خطر برای ما باید باشد. به نظر می‌رسد تنها ما نیستیم که چنین دغدغه‌ای داریم، چرا که هواپیمایی KLM Royal Dutch Airlines در تلاش است تا میزان پلاستیکی که پس از هر پرواز مصرف می‌شود را محدود کند. آنها قصد دارند بطری‌های پلاستیکی آب را به فیلامنت پرینت سه بعدی تبدیل کنند.

KLM می‌گوید در پایان هر پرواز، پرسنل هواپیما بطری‌های PET باقی‌مانده را از هواپیما در شیپول فرودگاه آمستردام جمع کرده و آنها را برای بازیافت و بازتولید -این بار به عنوان فیلامنت پرینتر سه بعدی- می‌فرستد. سپس فیلامنت ایجاد شده برای پرینت ابزار جهت تعمیر و نگهداری هواپیماهای KLM مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اقتصاد دوار نه تنها به کاهش ضایعات پلاستیک تولید شده در طول پروازها کمک می‌کند، بلکه صرف هزینه و زمان دپارتمان مهندسی و تعمیرات KLM را نیز کاهش می‌دهد.

ساخت قطعات دپارتمان تعمیرات و مهندسی با فیلامنت پرینتر سه بعدی بازیافتی توسط هواپیمایی KLM
ساخت قطعات دپارتمان تعمیرات و مهندسی با فیلامنت پرینتر سه بعدی بازیافتی توسط هواپیمایی KLM

قبلا دپارتمان KLM Engineering & Maintenance از تکنولوژی پرینت سه بعدی بهره برده بود، اما بشدت به تامین‌کنندگان خارجی برای متریال پرینت سه بعدی وابسته بود. حالا، با توانایی ارائه‌ی متریال منبع از سمت خودشان، خواهند توانست بهره‌وری و پایداری استفاده از پرینت سه بعدی خود را افزایش دهند.

هواپیمایی KLM در حال حاضر از پرینت سه بعدی برای گستره‌ای از کاربردها شامل ساخت افزونه‌های ویژه که هنگام رنگ‌آمیزی یوئینگ 737 دخیل هستند، کاورهای پرینت سه بعدی شده که هنگام نگهداری از تیغه‌ی توربین استفاده می‌شوند و یک ابزار برای برداشتن سبدهای overhead baggage، می‌شود.

ساخت افزودنی استفاده‌ی زیادی دارد. در حقیقت، طبق گزارش واحد مهندسی و نگهداری KLM، هر روز 1.5 کیلو فیلامنت با قیمت 60 یورو به ازای هر کیلو مصرف می‌شود. حالا اما، چون KLM پلاستیک PET را به شرکت بازیافت Morssinkhof Rymplast می‌سپرد که آنها هم پلت‌ها را به شرکت فیلامنت‌ساز هلندی Reflow تحویل می‌دهند، هزینه‌ی ساخت فیلامت آنها تنها 17 یورو به ازای هر کیلوگرم است.

بیشتر از بحث هزینه، این پروژه به KLM برای برداشتن گام‌های موثر جهت دستیابی به اهداف پایدارسازی کمک می‌کند. این خط هواپیمایی قصد دارد تا سال 2030 ضایعات پلاستیکی خود را تا پنجاه درصد نسبت به سطح سال 2011 کاهش دهد. سال گذشته، این کمپانی موفق شد تا 9 درصد ضایعات خود را کاهش دهد و از باقی ضایعات خود، 28 درصد آن را بازیافت کند.

تان دارتمانس، نایب رئیس اجرایی دپارتمان مهندسی و نگهداری KLM گفت:

ما مدام در حال سرمایه‌گذاری بر روی محصولات و فرآیندهای پایدار و نوآورانه هستیم. برای مشتریان ما، برای جامعه و برای کارمندانمان. توانایی ما در ساخت محصولات مفید از ضابعات، تحسین برانگیز است.

درباره‌ی ا. مختاری

همچنین ببینید

پرینتر سه بعدی پزشکی fluicell Biopixlar

معرفی پرینتر سه بعدی زیستی Biopixlar: یک بیوپرینتر با دقت بالا

پرینتر سه بعدی زیستی (زیست چاپگر سه بعدی) Biopixlar یک بیوپرینتر از شرکت Fluicell است که دقت و کیفیت بالا را در ساخت مدل‌های بافتی زیستی ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *