ساخت پهپاد با پرینتر سه بعدی Italdron

چطور با پرینتر سه بعدی یک پهپاد بسازیم؟ Italdron پاسخ می‌دهد

با یک پرینتر سه بعدی می‌توان پهپاد ساخت. مخصوصاً اگر پرینترهای سه بعدی Delta WASP در میان باشند و Italdron قصد داشته باشد تولید آنها را دچار تحول و دگرگونی کند.

در بین جدیدترین محصولات امروزی، پهپادها به وضوح جزو دسته‌ای هستند که به بهترین شکل ممکن مفهوم نوآوری را در خود جای می‌دهند.  نه تنها برای مشخصات فنی‌شان، بلکه برای تکنولوژی‌های پیشرویی که برای توسعه و ساخت آنها بکار گرفته می‌شود. به عنوان یک فرآیند تولید، پرینت سه بعدی برای چرخه‌ی تولید پهپاد به صورت فزاینده‌ای در حال بکارگیری است. Italdron، یک شرکت ایتالیایی است که در طراحی و تولید پهپادهای تجاری نوآورانه تخصص دارد، از سال 2014 به پرینتر سه بعدی برای ساخت روی آورده و با همکاری با شرکت WASP مدل‌های آینده‌نگرانه و جدید را نیز عرضه می‌کند. آخرین مورد کاربرد آنها به وضوح چگونگی اینکه تکنولوژی ساخت افزودنیِ مناسب، چقدر بالغ شده تا حصول سازه‌های نهایی قابل اطمینان  و در عین حال، کاهشِ تحسین برانگیز هزینه و زمان توسعه را منجر می‌شود، به نمایش می‌گذارد.

با شرکت Italdron آشنا شوید

ایتالدرون توسط سه کارآفرین جوان با هدف توسعه‌ی بازار خدماتی با استفاده از پهپادها تاسیس شد. این شرکت که از یک ایده‌ی نوآورانه متولد شد، به مرحله‌ی تولید با بالاترین تعداد هواپیمای کنترل از راه دور (APR) رسیده است که برای پرواز دارنده‌ی گواهینامه‌ی ENAC (سازمان ملی هوانوردی غیرنظامی ایتالیا) می‌باشد. در کنار این ویژگی‌ها، آنها اولین تولیدکننده‌ی پهپادهای حرفه‌ای با مجوز پروازهای پس-تولیدی یا “post-production flights” هستند.

پرینتر سه بعدی DeltaWASP
پرینتر سه بعدی DeltaWASP

در سویی دیگر شرکت WASP وجود دارد که یک بازیگر راهبردی در صنعت پرینت سه بعدی‌ست و توسط ماسیمو مورتی در سال 2012 تاسیس شد.  این شرکت به خاطر پرینتر سه بعدی DeltaWASP خود– چرا که قابلیت سازگاری با تمامی نیازهای تولید از کوچک تا بزرگ را دارد – و خط محصولاتی که تماماً برای چهارچوب کاری صنعت نسل 4.0 (انقلاب صنعتی چهارم) ترتیب داده شده‌اند، در سطح جهان شناخته شده است. هدف مشخص این شرکت ارائه‌ی سود واقعی برای بشریت از طریق نوآوری فناورانه و تحقیق است.

آیا این پهپاد ساخته شده با پرینتر سه بعدی قابلیت پرواز دارد؟

ایتالدرون برای نیازهای توسعه و تولید خود تصمیم گرفت به پرینترهای سه بعدی WASP روی آورد و آنها را در فرآیند تولید یکپارچه‌سازی نماید. رابطه‌ی بین WASP و ایتالدرون در طول سالهای اخیر جریان داشته است، که اوایل با نمونه سازی سریع شروع شد و پله به پله به سمت تولید قطعات نهایی پیش رفت.

ساخت قطعات پهپاد با پرینتر سه بعدی
ساخت قطعات پهپاد با پرینتر سه بعدی

مارکو سولفرینی، مهندس طراح ایتالدرون  توضیح می‌دهد:

ما از پرینترهای سه بعدی WASP برای بخش‌های مختلفی استفاده می‌کنیم: از تولید ابزارهای مکانیکی مانند قلاب‌های فورک لیفت تا ساخت قالب‌های مخصوص استفاده شده برای تولید بدنه‌ی پهپاد. ما غالباً بر روی وسایل نقلیه‌ی سفارشی کار می‌کنیم. در حقیقت در اکثر مواقع بنیان پهپاد، یک شکل باقی می‌ماند، اما نیاز دارد تا برای اینکه تقاضای مخصوص مشتری را برآورده کند، سفارشی ساخته شود. پرینتر سه بعدی WASP نقشی کلیدی برای ما در رسیدن به دقت مورد نظر و میزان ارتفاع قابل توجه آنها دارد.

ایتالدرون در حال حاضر سه پرینتر سه بعدی WASP دارد. یکی از آنها پرینتر سه بعدی Delta WASP 2040 است و دیگری آخرین نسل پرینتر سه بعدی Delta WASP 2040 Industrial 4.0 بهینه شده برای پرینت متریال فنی.  این پرینترهای سه بعدی خط صنعت 4.0، قابلیت شبکه‌سازی و در نتیجه، مدیریت مستقیم از طریق هر نوع موبایل، تبلت و یا لپ‌تاپ را دارند.

یک سیستم چمبر(chamber) نوآورانه با “تکنولوژی داغ و سرد” خنک‌سازی مکانیکی، تا هشتاد درجه سانتی‌گراد را کنترل می‌کند، در نتیجه امکان پرینت سه بعدی پلیمرها و کامپوزیت‌های پیشرفته را می‌دهد. یک دوربین داخل پرینتر نیز برای نظارت از راه دور روند پرینت وجود دارد. به لطف این نوآوری‌ها، این پرینترها قابلیت کارکرد شبانه‌روزی جهت تولید پروتوتایپ برای آزمایش و سازه‌های پهپاد پروازی را دارد. بدین ترتیب تیم ایتالدرون می‌تواند کارکرد خود را ارزیابی کرده و هرگونه مساله‌ی مکانیکی را شناسایی کند. در این صورت، این تیم می‌تواند بازخورد محسوسی بر پروژه را در زمان‌های بسیار کوتاه داشته باشد. پرینترهای دلتا وسپ قابلیت پرینت شبانه‌روزی به دلیل مکانیک قدرتمند خود را دارند. این یعنی آنها حداقل بر روی کاغذ، مادام‌العمر و نابودنشدنی هستند.

فواید یکپارچه‌سازی ساخت افزودنی(پرینت سه بعدی)

سولفرینی ادامه داد:

تکنولوژی پرینت سه بعدی WASP به ما امکان سرعت بخشی به فرآیند تولید و کاهش هزینه را می‌دهد. بعلاوه، آنها ما را به هر نحوی پشتیانی کردند. وقتی شما به WASP مراجعه می‌کنید، می‌توانید بر روی خدمات مشتریان سودمند آنها حساب کنید. آنها در هر مرحله‌ای به شما کمک می‌کنند و می‌توانید ایده‌ها را ردو بدل کنید و راهکارهای جدید را توسعه دهید. این رابطه بشدت معرفی این تکنولوژی را به چرخه‌ی تولید ما در راهبردی پایدار، تسهیل کرده است.

قطعات ساخته شده با فیلامنت Carbon Nylon برای پهپاد با پرینتر سه بعدی WASP
قطعات ساخته شده با فیلامنت Carbon Nylon برای پهپاد با پرینتر سه بعدی WASP

در حال حاضر، تمامی درپوش‌ها – که پوسته‌ی پهپاد را تشکیل می‌دهد – با استفاده از فیلامنت‌های Carbon Nylon پرینت سه بعدی شده و بر روی مدل نهایی نصب شده‌اند. انتخاب کربن نایلون به عنوان متریال اصلی برای قطعات به عواملی چون نرخ عالی انعطاف‌پذیری و مقاومت آن، حتی در دماهای بالا گره خورده است. مخصوصاً بحث مقاومت، بخثی اساسی برای حصول اطمینان بر کارکرد درست پهپاد ایتالدرون در هوای آزاد است، جایی که به داشتن متنوع‌ترین وضعیت‌های آب و هوایی مشهور است(ایتالیا).

سولفرینی همچنین تاکید کرد که چطور تکنولوژی‌های ساخت افزودنی می‌تواند ارزش افزوده‌ی واقعی برای تولید صنعتی به ارمغان آورد و محکوم است به این که فضای بیشتر و بیشتری را در این زمینه پیدا کند:

پرینت سه بعدی یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای تولید آینده در سطح صنعتی را ارائه می‌دهد. این تکنولوژی مجکوم به بازی کردن نقشی حاکم‌تر در فرآیندهای تولیدی به واسطه‌ی یکپارچه‌سازی عالی با تکنولوژی‌هایی مانند CNC و دیگر ابزارهای ماشینی است. در خصوص ما، این روند، یک گام اساسی‌ست. پهپاد ما در حقیقت با ترکیب قطعات ساخته شده از کربن، آلومینیوم و Carbon Nylon اسمبل شده است. بدین ترتیب امکان کاهش چشم‌گیر وزن وسیله‌ی نقلیه بدون فدا کردن بهره‌وری و دوام فراهم می‌شود

همکاری بین Italdron و WASP نه تنها مثالی کامل از نوآوری “Made by Italy” است، بلکه نمایشی قوی از اینکه چگونه راهکارهای ساخت افزودنی ارائه شده توسط کمپانی Massa Lombarda هم‌اکنون تواناساز تکنولوژیک هستند. در واقع آنها به پیگیری مسائل حیاتی و تقویت ساختن فرآیند تولید مرسوم کمک می‌کنند.

درباره‌ی ا. مختاری

همچنین ببینید

پرینت سه بعدی فلزی DED

راهنمای جامع لایه نشانی با استفاده از توزیع مستقیم انرژی (DED) در پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی فلزی DED یا Directed Energy Deposition نوعی روش ساخت افزودنی است که معمولاً برای عملیات تعمیر قطعات یا اضافه کردن ماده به اجزا استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *