ساخت پل عمرانی بتنی با پرینتر سه بعدی توسط Vertico

ساخت پل عمرانی با پرینت سه بعدی توسط Vertico و کاهش 60 درصدی استفاده از متریال

شرکت Vertico موفق شد یک پل عمرانی را به کمک تکنولوژی پرینت سه بعدی طوری بسازد که کاهش 60 درصدی در استفاده از مواد و متریال را به ارمغان آورد.

شرکت هلندی Vertico به تازگی تکنولوژی پرینت سه بعدی بتنی را توسعه داده که ظرفیت‌های آن را با ساخت یک پل عمرانی با همکاری دانشگاه خنت به نمایش گذاشته است. این کار نه تنها منجر به کاربرد تکنولوژی ساخت افزودنی بتن شد، بلکه این پل توانایی ورتیکو برای بکارگیری طراحی بهینه‌شده برای کاهش مصرف متریال بدون کاهش قدرت یا مقاومت استرس را نشان داد. طبق گفته‌های این کمپانی واقع در امرسفورت، طراحی این پل منجر به کاهش بکارگیری 60 درصدی متریال مصرفی شده است!

تکنولوژی پرینت سه بعدی بتن ورتیکو شامل یک سیستم رباتیک که ترکیب ویژه‌ی بتنی را بصورت لایه به لایه جهت ساحت سازه بارگزاری می‌کند، می‌شود. این سامانه – مانند بسیاری از تکنولوژی‌های پرینت سه بعدی بتن دیگر – ایجاد ساختارها و اشکال پیچیده را ممکن می‌کند؛ بدین ترتیب فرصت‌های جدیدی در رشته‌ی عمران و معماری پدید می‌آید.

برای مثال، پل ساخته شده توسط Vertico مصرف متریال را تا 60 درصد بواسطه‌ی یکپارچه‌سازی ساختار بهینه کاهش داده است – که این اتفاق فقط با استفاده از پرینت سه بعدی ممکن است. طبق اظهارات ورتیکو، شکل پل از اشکال ارگانیک الهام گرفته شده است.

نمای دور پل ساخته شده با پرینت سه بعدی بتن Vertico
نمای دور پل ساخته شده با پرینت سه بعدی بتن Vertico

ورتیکو توضیح می‌دهد:

ابزارهای بهبود ساختاری هم‌اکنون بیشتر و بیشتر از قبل برای کاهش استفاده از متریال و در نتیجه انتشار دی اکسید کربن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بهینه‌سازی‌ها معمولاً منجر به ایجاد اشکال بشدت ارگانیک می‌شود، به همین خاطر جای تعجب نیست که تکامل طبیعت بهره‌گیری از ماده را بهینه‌سازی می‌کند.

نمای پل ساخته شده با پرینت سه بعدی بتن Vertico
نمای پل ساخته شده با پرینت سه بعدی بتن Vertico

پروژه‌هایی مانند پل پرینت سه بعدی شده به ما ظرفیت بزرگ صنعت عمران و ساختمان را یادآور می‌شود، که البته اولین گام در همگام‌سازی این تکنولوژی با این صنعت است. اگرچه هنوز راه درازی تا سکونت افراد در خانه‌های ساخته شده با پرینت سه بعدی مانده، بخش ساخت افزودنی عمران و ساحتمان در سالهای اخیر جهش‌های بزرگی را به خود دیده و بسرعت نیز در حال پیشرفت است.

نمای نزدیک پل ساخته شده با پرینت سه بعدی بتن Vertico
نمای نزدیک پل ساخته شده با پرینت سه بعدی بتن Vertico

ورتیکو هم‌اکنون در حال توسعه‌ی یک پروژه‌ی دیگر نیز هست: کنبد تمام بتنی فشرده که تولیدش از فوریه 2020 آغاز می‌شود. این شرکت پیشرو در صنعت پرینت سه بعدی پروژه‌های جالبی مانند مجسمه‌های بتنی، نماهای معماری و حتی قایق‌های بتنی را نیز اجرا کرده است.

منبع: 3DPrintingMedia

درباره‌ی ا. مختاری

همچنین ببینید

فیلامنت بازیافتی پرینت سه بعدی هواپیمایی KLM

هواپیمایی KLM از پلاستیک بازیافتی برای پرینت سه بعدی تجهیزات و ابزار هواپیما بهره می‌برد

شرکت هواپیمایی KLM برای پرینت سه بعدی تجهیزات و ابزار خود از بازیافت پلاستیک مصرفی و تبدیل آن به فیلامت بازیافتی استفاده می‌کند تا نقش خود برای حفظ محیط ریست را به خوبی ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *