پیشرفت‌های صنعت مد و فشن در NYFW و پرینت سه بعدی لباس

نگاهی به پیشرفت‌های صنعت مد و فشن در NYFW به لطف تکنولوژی پرینت سه بعدی

کاربرد پرینت سه بعدی در صنعت مد و فشن گاها فرمالیته و ناپخته بود. اما در NYFW امسال، شاهد پیشرفت این حوزه به لطف تکنولوژی ساخت افزودنی بودیم.

در هفته‌ی فشن نیویورک(NYFW) که گذشت، صنعت مد و فشن پیشرفت‌هایی را به لطف تکنیک‌های جدید توسعه یافته توسط یکی از غول‌های صنعت پرینت سه بعدی، یعنی Stratasys به خود دید. همکاری بین این تولیدکننده‌ی پرینتر سه بعدی و طراحان فشن threeASFOUR و تراویس فیچ، منجر به بکارگیری مستقیم پرینت سه بعدی بر روی پارچه شد –  در نتیجه گستره‌ی جدید از کاربردها در بخش فشن رده بالا(high-end) ایجاد شد. معمولاً عناصر پرینت سه بعدی شده بصورت جدا ساخته شده و سپس به پوشاک چسبیده می‌شود. اما این بار، استراتاسیس فرصت را غنیمت شمرد تا این عناصر را مستقیماً با استفاده از پرینتر سه بعدی پلی‌جت J750 پرینت کند.

کالکشن Chro-Morpho که در هفته‌ی فشن نمایش داده شد، از مورفولوژی(ریخت شناسی) رنگ و زیبایی حشرات الهام گرفته بود. Adi Gill، هم-موسس و مدیر خلاق threeASFOUR توضیح داد:

ما ساختاری پوست-مانند از سایه‌ها و عمق عوض شونده را برای نشان دادن ذات استتاری حشرات، گوناگونی رنگ و درخشندگی ایجاد کردیم. با طراحی و پرینت سه بعدی، ما شکنندگی و حرکت بال سبک پروانه را مجسم کردیم.

این دستاورد از طریق پرینت سه بعدی سلول‌های کروی و در حد مقیاس ماهی ساخته شده از فوتوپلمیرها که مستقیماً وارد پارچه‌ی پلی‌استر شده است، ممکن شد. هزاران سلول بر روی 27 قطعه‌ی لباس شامل لنزهای شفاف با نوارهای رنگی در داخل می‌شوند.  کل این فرآیند حدود 17 ساعت طول کشید.

لباس پرینت سه بعدی شده در NYFW کالکشن Chro-Morpho
لباس پرینت سه بعدی شده در NYFW کالکشن Chro-Morpho

پرینتر سه بعدی J750 بیش از 500 هزار ترکیب رنگی، بافتی، گرادیان و شفاف-رنگ‌ها را تولید می‌کند. این فرآیند به طراحان آزادی بی‌نهایتی داده و به مصرف کنندگان بصورت بالقوه امکان تعامل در طراحی را می‌دهد. فراهم کردن چنین ترکیباتی به معنی کاهش هزینه و زمان در زمان تولید یک محصول هم هست. همچنین زنجیره‌ی تامین نیز ساده‌تر شده و سود بزرگی برای برخی شرکت‌هایی که به دنبال توسعه‌ی محصولات خارج از عرف هستند به ارمغان می‌آورد.

در خصوص راحتی، پرینت سه بعدی گاها چالش برانگیز است به خصوص چونکه متریال مصرفی همیشه در بهترین حالت راحتی ترتیب داده نشده‌اند. برای مقابله با این مشکل، Naomi Kaempfer، مدیر طراحی هنر و فشن در استراتاسیس توضیح داد:

پارچه‌ی نرم و لطیف با پوست تماس پیدا می‌کند، در حالی که طرح‌های پرینت سه بعدی شده زینت بخش قسمت خارجی است. این رویکرد که نتیجه‌ی چندین ماه همکاری و آزمایش است، تنها راه رسیدن به دیدگاه طراحان بود.

ما همیشه به دنبال انقلاب در روش‌های تولید، رهبری در آپشن‌های طراحی جدید و الهام‌بخشی به طراحان و دانشجویان برای ساخت بدون محدودیت هستیم. هدف ما تغییر روش تفکر افراد در خصوص طراحی و بازتعریف آنچه که ممکن است، می‌باشد.

پرینتر سه بعدی Stratasys PolyJet J750 مخصوص پرینت سه بعدی لباس و مد و فشن
پرینتر سه بعدی Stratasys PolyJet J750 مخصوص پرینت سه بعدی لباس و مد و فشن

درباره‌ی ا. مختاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *