ویژگی‌های پرینتر سه بعدی تولیدی یا با قابلیت تولید انبوه چیست؟

یک پرینتر سه بعدی تولیدی یا Production ویژگی‌هایی دارد که برای تشخیص آن باید برخی مولفه‌ها را مرور کرد. این دستگاه‌ها با پرینترهای سه بعدی حرفه‌ای تفاوت‌هایی نیز دارند.

اخیراً در جای جای اخبار و اتفاقات صنعت پرینت سه بعدی و معرفی پرینترهای سه بعدی جدید، برچسب “تولیدی” یا Production را بر روی آنها می‌بینیم. اما در واقع این صفت چه معنی دارد و آیا این پرینتر سه بعدی واقعاً برای تولید انبوه قطعات ساخته شده است؟

برای ما، “تولیدی” یعنی این دستگاه قادر به تولید مکرر قطعات با ملاحظات نزدیک به استاندارد صنعتی است. این صفت تقریباً با آن چیزی که قبل‌ترها به آن پرینتر سه بعدی “حرفه‌ای” می‌گفتیم تفاوت دارد.

این دست پرینترهای سه بعدی، دستگاه‌هایی رومیزی بودند که برای استفاده توسط حرفه‌ای‌ها مانند مهندسان، طراحان صنعتی و معمولاً معماران در نظر گرفته شده بودند. اصلی‌ترین ویژگی‌های یک پرینتر سه بعدی حرفه‌ای شامل موارد زیر است:

  • مناسب برای کاربرد اداری/دفتری: محفظه‌ی بسته، فیلتراسیون هوا، ساکت
  • آسانی در استفاده: تا برای هرکسی با هر میزان مهارتی قابل استفاده بصورت سودمند باشد.
  • مناسب برای کار گروهی: تا تیم‌هایی از افراد حرفه‌ای جهت اشتراک کارکرد در محیطی شرکتی مشکلی نداشته باشند.
  • متریال متنوع: تا به مهندسان امکان استفاده از متریال‌هایی که واقعا به آنها نیاز دارند، بدهد. شامل متریال‌های دما-بالا.

همانطور که متوجه شدید، پرینترهای سه بعدی حرفه‌ای تقریباً با آنچه که دستگاه رومیزی ارزان قیمت در نظر گرفته می‌شود تفاوت دارد. در واقع پرینترهای سه بعدی ارزان برای سرگرمی یا کسب تجربه کاربرد دارند.

اما چه صفاتی یک پرینتر سه بعدی را “تولیدی” می‌کند. بیایید نگاهی به استانداردهای مورد نیاز این نوع دستگاه بیاندازیم.

یک پرینتر سه بعدی تولیدی یا Production
یک پرینتر سه بعدی تولیدی یا Production

متریال

یک دستگاه تولیدی باید بتواند از گستره‌ی بزرگی از متریال‌های مهندسی بهره ببرد، چون که “تولیدی” یعنی می‌تواند کالای مصرفی را بسازد.

تداوم

این دستگاه قرار است کم و بیش بصورت متداوم به کار گرفته شود، و باید شامل قابلیت‌هایی باشد تا این خصیصه را اجرایی کند؛ مانند UPS، قابلیت خودکار تعویض منبع متریال و غیره.

نیاز به نیروی انسانی کم

عملیات ساخت، کم‌ترین هزینه را می‌طلبد و یک پرینتر سه بعدی تولیدی باید مقدار زمانی که این دستگاه نیاز دارد تا توسط یک انسان مدیریت شود را به حداقل برساند.

بازرسی(tracking)

این دستگاه باید عملیات خود را بصورت جزئی بازرسی کند تا تحلیل‌های متناوب برای بهینه‌سازی فرآیند در کنار امکان حساب‌رسی به تفکیک جزئیات برای مشتریان داخلی و خارجی را فراهم آورد.

استحکام

یک پرینتر سه بعدی تولیدی باید از اجزای باکیفیت که امکان شکستگی و آسیب در آنها کم است و برای مدت زمان بسیار طولانی دوام می‌آورد، ساخته شده باشد. این دستگاه‌ها باید برای استفاده‌ی مداوم به مدت حداقل 10 سال تدارک دیده شوند.

تکررپذیری

این دستگاه باید توانایی تولید مکرر اشیا با تلورانس مشخص را از خود نشان دهد، بنابراین کیفیت کلی تمامی پرینت‌ها مشخص خواهد شد.

خدمات

یک قطع عملیات در دستگاه تولیدی مساله‌ای بسیار مهم است، چرا که هر دقیقه‌ای از خاموشی یعنی از دست رفتن سرمایه. بنابراین، یک پرینتر سه بعدی تولیدی باید شامل قطعات محکم و ظرفیت سرویس و خدمات باشد تا زمان وقوع خاموشی، اطمینان حاصل شود که این مدت طولانی نیست.

ایمنی

استفاده از یک پرینتر سه بعدی تولیدی در محیط یک کارخانه انجام شدنی است اما به شرط رعایت تمامی ملاحظات ایمنی سخت‌گیرانه‌ی آن. پرینتر سه بعدی تولیدی باید بتواند به آسانی در این تنظیمات جای بگیرد که شامل دکمه‌های خاموش کردن فوری، برچسب‌های ایمنی و غیره است.

قابلیت گروه سازی یا زنجیره‌ی اتصال (دلخواه)

گاهی اوقات چندین دستگاه تولیدی برای بیشتر کردن توان عملیاتی به کار گرفته می‌شوند. قابلیت‌هایی برای استفاده از چندین دستگاه، مانند شبکه‌سازی گروهی، انجام پروژه بصورت ابری و دیگر موارد بسیار کاربردی هستند.

ویژگی‌های که برای یک پرینتر سه بعدی Production نام بردیم ممکن است تماماً درست نباشند و یا حتی بیشتر باشند. اما تصور می‌شود وقتی اسم یک پرینتر سه بعدی تولیدی به میان می‌آید، این دست ویژگی‌ها در آن دیده شود.

که البته گاهاً آنها این ویژگی‌ها را ندارند.

در میان سازندگان پرینترهای سه بعدی، آنهایی که سالهای طولانی در این صنعت بوده‌اند، معمولا توانایی ساخت این دستگاه‌ها را نشان داده‌اند. تازه واردها هم بهتر است مدتی را صرف کشف تمامی ویژگی‌های مورد نیاز برای یک پرینتر سه بعدی تولیدی کنند تا به بهترین نتیجه برسند.

درباره‌ی ا. مختاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *