بحران ویروس کرونا و صنعت پرینت سه بعدی ایران و جهان

ساخت افزودنی و سال 1399؛ چالش‌ها و خطرها

ویروس کرونا تقریباً تمام مرزها بین سال جدید و روزهای فعلی را از بین برده است. حال برای صنعت پرینت سه بعدی (ساخت افزودنی) چه راهکاری باید داشته باشیم؟

این روزها همه درگیر فاجعه‌ی جهانی کرونا هستیم. این بار هیچ چیزی باعث نشد فرقی بین کشورها، شهرها، نسل‌ها، جوامع و صنایع مختلف در تقلا کردن با این پاندمی وجود داشته باشد.

صنعت یا بازار پرینت سه بعدی(ساخت افزودنی) ایران نیز بشدت چالش‌های مختلفی را تجربه می‌کند. بازار کوچک و محدود، اطلاع‌رسانی محدود، بودجه‌ی ناکافی تقریبا همه شرکت‌ها و فعالان این صنعت را لبه‌ی تیغ قرار داده است.

چه بلایی سر پرینت سه بعدی ایران در دوران پاندمی COVID-19 خواهد آمد؟

قانون بقا می‌گوید:

این قوی‌ترین یا بهترین نیست که بقا پیدا می‌کند، بلکه “سازگارترین” است که بقا را به آغوش می‌کشد.

خوشبختانه فلسفه‌ی ساخت افزودنی قرابت نسبتا جالبی با اصل بقا دارد. راهکارهای ساخت افزودنی در امر طراحی و ساخت، در کنار مفهوم Design for Additive Manufacturing به وضوح این نکته را به ما یادآوری می‌کند که باید دست به خلقی زد که بیشترین سازگاری را با شرایط داشته باشد. ساخت افزودنی هم به لطف توانایی‌های شگفت‌انگیزش، راه را برای بکارگیری روشی که بیشترین سازگاری با شرایط را دارد، ارائه می‌دهد.

نمونه‌ای کاملا واضح و ثابت شده، بکارگیری پرینت سه بعدی برای ساخت قطعات تجهیزات پزشکی در ایتالیاست. همچنین خبر رسیده که شرکت سیزان نیز در ایران موفق به همکاری با یکی از مشتریان خود اصفهان در این خصوص شده است.

خوشخبتانه وضعیت کنونی نه تنها باعث شده همه، کارت‌های خود را رو کنند، بلکه کارت‌های خود را برای همدیگر هم رو می‌کنند. دیگر بخواهیم قبول کنیم یا نکنیم، رقابتی وجود ندارد؛ چه سالم چه ناسالم. حالا وقت رفاقت رسیده است. رفاقتی که در انتها جانمان و جان دیگران را هم نجات می‌دهد.

3DRooz هیچگاه بصورت مستقیم وارد بازار نشد و در همه حال تلاش می‌کند بازار را گرم و پررونق نگه دارد. امروز نیز ما به عنوان عضوی کوچک از همه درخواست می‌کنیم در این روزها بیشتر از اینکه به فکر رقابت باشند یا نگران بقای کسب و کار خود، ساعتی را هم با رفقای هم‌صنف خود طی کنند. شاید با هم توانستیم این ویروس را مهار کنیم. بدون اینکه عضوی از گردونه خارج شود.

آرزوی ما، سلامتی همه و موفقیت در کسب و کار و پیشرفت است. به امید سالی پر از حرکت و برکت.

درباره‌ی ا. مختاری

همچنین ببینید

ساخت بزرگترین قایق جهان با پرینتر سه بعدی

مروری بر ساخت بزرگترین قایق جهان با پرینتر سه بعدی

بزرگترین قایق جهان با پرینتر سه بعدی ساخته شد و دانشگاه Maine افتخاری دیگر در صنعت ساخت افزودنی آمریکا و پروژه‌های ملی-دولتی رقم زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *