پرینت سه بعدی فلزات شرکت Wipro 3D

هند به تکنولوژی پرینت سه بعدی فلزی EBM دست یافت

هند موفق شد به پرینتر سه بعدی فلزی EBM دست یابد و هم‌اکنون آنها به کمک انیستیتو ملی علوم، خواهند توانست از پرینتر سه بعدی EBM بومی بهره ببرند.

Wipro3D، بازوی فعال در حوزه‌ی ساخت افزودنی مجموعه‌ی فناوری اطلاعات Wipro و انیستیتو علوم هند (IISc)؛ موفق به توسعه و ساخت یک پرینتر سه بعدی فلزی صنعتی EBM شدند.

این پرینتر سه بعدی از تکنولوژی ذوب پرتوی الکترونی (EBM) با مدیریت دمای بهینه‌تر، چگالی قطعه بالاتر و خواص مکانیکی برتر که با دیگر روش‌های ساخت افزودنی فلزی توسعه داده شده‌اند، پا به عرصه می‌گذارد. طبق اظهارات آجای پاریخ، نایب رئیس و سرپرست تجاری Wipro3D، این دستگاه، اولین پرینتر سه بعدی EBM مبتنی بر ذوب در بستر پودری (در هند) است. او گفت:

این پرینتر سه بعدی EBM که ارزیابی آن در دستور کار است و تکمیل شدن آن در آینده‌ی نزدیک بسیار محتمل است، نماد تلاش بی‌وقفه‌ی Wipro برای بومی‌سازی، گسترش و صنعتی‌سازی تکنولوژی ساخت افزودنی‌ست و ظرفیت علمی و مهندسی هند را یادآور می‌شود.

نازل اگزوز که با پرینت سه بعدی فلزی EBM ساخته شده است
نازل اگزوز که با پرینت سه بعدی فلزی EBM ساخته شده است

صنعت ساخت افزودنی (پرینت سه بعدی) در هند

شرکت ویپرو که در سال 1945 تاسیس شد و در جنوب غربی هند واقع شده است، یک شرکت خدمات فرآیند تجاری، مشاوره و فناوری اطلاعات جهانی و راهبردی است و بر تکنولوژی‌های محاسبات شناختی، ابر-خودکارسازی، رباتیک، ساز و کار ابری، تحلیلی و نوین متمرکز است. در سال 2012، این شرکت، Wipro3D را تاسیس کرد که با نهادهای ساخت افزودنی متنوعی وارد همکاری شد.

در سال 2016، Wipro3D با توسعه دهنده‌ی نرم‌افزار اتوماسیون ساخت افزودنی یعنی Authentise وارد همکاری شد و سال بعد از آن به نهاد مشاوره‌ی پرینت سه بعدی آمریکا؛ Print Form پیوست. افزون بر این، شرکت EOS نیز همکار استراتژیک Wipro3D است و با این شرکت برای ارسال اولین قطعات پرینت سه بعدی شده و عملیاتی هند به فضا، همکاری کرده است.

ویپرو کاربردهای بخش‌های صنایع دفاع و هوافضا را شناسایی کرده و یک مرکز تجربی 1100 متر مربعی پرینت سه بعدی فلزی را در مقرر مرکزی‌اش واقع در بانگالور هند افتتاح کرده است. این مرکز به عنوان یکی از اولین‌ها در نوع خود که به مشتریان قطعه آزمایشی دستگاه‌های ساخت افزودنی صنعتی ارائه می‌کند، معرفی شده است. در حال حاضر، پرینتر سه بعدی فلزی IISc کماکان در مرحله‌ی اولیه است.

از اولین قطعات پرینت سه بعدی شده فلزی توسط هند برای ارسال به فضا | عکس از Wipro3D
از اولین قطعات پرینت سه بعدی شده فلزی توسط هند برای ارسال به فضا | عکس از Wipro3D

اخیراً نیز، محققان فعال در IISc پرینت سه بعدی زیستی (بیوپرینت) برای درمان جراحات چشمی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

در حال حاضر، IISc و Wipro3D به صورت متمرکز برای به بلوغ رساندن سیستم جدید EBM قبل از عرضه‌ی جهانی آن در حال همکاری هستند.

درباره‌ی ا. مختاری

همچنین ببینید

پرینت سه بعدی فلزی DED

راهنمای جامع لایه نشانی با استفاده از توزیع مستقیم انرژی (DED) در پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی فلزی DED یا Directed Energy Deposition نوعی روش ساخت افزودنی است که معمولاً برای عملیات تعمیر قطعات یا اضافه کردن ماده به اجزا استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *