ساخت بزرگترین قایق جهان با پرینتر سه بعدی

مروری بر ساخت بزرگترین قایق جهان با پرینتر سه بعدی

بزرگترین قایق جهان با پرینتر سه بعدی ساخته شد و دانشگاه Maine افتخاری دیگر در صنعت ساخت افزودنی آمریکا و پروژه‌های ملی-دولتی رقم زد.

تیمی از متخصصان از دانشگاه Maine بزرگترین قایق ساخته شده با پرینتر سه بعدی در جهان را رونمایی کردند. این سازه یک قایق است و 3Dirigo نام دارد. این قایق برای یک پرینتر سه بعدی مقیاس بزرگ که توسط UMaine Advanced Structures and Composites Center توسعه داده شده بود، طراحی شد. این قطعه 7.62 متر طول دارد و 2.2 تن وزن دارد! تیم‌های این پروژه سه رکورد جهانی را شکستند:

  • بزرگترین قطعه پرینت سه بعدی شده در جهان
  • بزرگترین قایق پرینت سه بعدی شده
  • بزرگترین پرینتر سه بعدی دنیا

این پروژه گامی مهم در صنایع دریایی بود و بیش از پیش فواید ساخت افزودنی را نمایان می‌کند.

روز به روز تعداد افرادی که به سمت ساخت افزودنی(پرینت سه بعدی) مقیاس بزرگ(large-format) تمایل پیدا می‌کنند، افزایش می‌یابد.  آنها با این امید دست به این کار می‌زنند تا ساختارهای بزرگ را در یک مرحله بسازند و از اسمبلی و گام‌های پس-پرداخت(post-process) اجتناب کنند. دانشگاه Maine نیز به این پویش پیوست و تاکید بر استفاده از متریال‌هاای کامپوزیت نمود. در ماه می گذشته، همکار آنها یعنی لابراتوار ملی Oak Ridge (ORNL) بیست میلیون دلار برای توسعه‌ی یک برنامه‌ی ساخت افزودنی مقایس بزرگ طبق متریال‌های پرینت سه بعدی که شامل فیبر چوب بود، دریافت کرد. بنابراین پرینت سه بعدی قایق گامی بزرگ در این پروژه‌ی ملی است.

پرینتر سه بعدی مقیاس بزرگ در کنار قایق پرینت سه بعدی شده
پرینتر سه بعدی مقیاس بزرگ در کنار قایق پرینت سه بعدی شده

قایق پرینت سه بعدی شده: فرایند ساخت

تیم‌های UMAINE با Ingersoll Machine Tools برای توسعه‌ی پرینتر سه بعدی خود کار کردند تا حجم ساخت 30 در 6.7 در 3 متر و سرعت 227 کیلو بر ساعت را در اختیارشان بگذارد. کلگی پرینت بر روی یک زیربشکه‌ای(gantry) سوار شده روی ریل تنظیم شده تا جرکت آن در جهت طول آسان‌تر شود. تا به امروز، تولیدکننده‌ی این محصول از متریال‌های سازگار متنوعی صحبت به میان نیاورده، با این حال این ماشین برای استفاده‌ی متریال خام از ریشه‌ی بیولوژیکی، بخصوص سلولز از چوب طراحی شده است. ظاهراً، این پرینتر سه بعدی برای کاربردهای نمونه‌سازی سریع برای مصارف عمران، دفاع و زیرساخت‌سازی طراحی شده است.

برای نمایش توانایی این پرینتر سه بعدی مقیاس بزرگ، قایق 3Dirigo طی تنها 72 ساعت از ترکیب سلولز چوب و پلاستیک ساخته شد. این قطعه 7.62 متر طول دارد و 2.2 تن وزن. بنابراین، بزرگترین سازه‌ی جامد به روش پرینت سه بعدی در جهان ساخته شده است.

قایق توسط Alfond W2 Ocean Engineering Laboratory تست شد
قایق توسط Alfond W2 Ocean Engineering Laboratory تست شد

سایر پروژه‌ها

دانشگاه Maine فرصت را غنیمت شمرد تا پروژه‌ی دوم خود را معرفی کند: یک پناهگاه ارتباطی پرینت سه بعدی شده برای ارتش آمریکا. این دانشگاه با همکاری (Combat Capabilities Development Command (CCDC که شعبه‌ای از ارتش شامل ساز و کار سریع راه‌اندازی سامانه‌های پناهی برای سربازان است، همکاری کرد. کلنل فرانک مور، دستیار ارتش در مرکز سربازان CCDC توضیح می‌دهد:

نوآوری انجام شده در داشنگاه Maine که ما شاهدش بودیم چگونگی نمونه‌سازی و ساخت پناهگاه، وسایل نقلیه و دیگر سیستم‌های بزرگ را دچار انقلاب می‌کند. سیستم‌های پرینت سه بعدی شده که هم سبک‌تر و هم قوی‌تر از قبل هستند، ساخت افزودنی را رو به پیشرفت قرار می‌دهد.

ساخت بزرگترین قایق جهان با پرینتر سه بعدی 72 ساعت طول کشید
ساخت بزرگترین قایق جهان با پرینتر سه بعدی 72 ساعت طول کشید

تیم‌های مسئول یک قالب 2.2 تنی با طول 4.4 متری ساختند تا شاه‌تیر یک پل 23 متری را با آن بسازند. قرار است این پل در همپدن Maine در تابستان 2020 ساخته شود. حبیب دقر اینطور جمع‌بندی می‌کند:

با این پرینتر سه بعدی بزرگ، ما می‌توانیم نوآوری توسعه‌ی پروتوتایپ را هم در بخش نظامی و هم در بخش عمران شتاب ببخشیم.

درباره‌ی ا. مختاری

همچنین ببینید

پرینتر سه بعدی پزشکی fluicell Biopixlar

معرفی پرینتر سه بعدی زیستی Biopixlar: یک بیوپرینتر با دقت بالا

پرینتر سه بعدی زیستی (زیست چاپگر سه بعدی) Biopixlar یک بیوپرینتر از شرکت Fluicell است که دقت و کیفیت بالا را در ساخت مدل‌های بافتی زیستی ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *